texteroannat

Alla inlägg under oktober 2012

Av Ulrika Ljungkvist - 30 oktober 2012 21:30



Demoner tar min kropp i besittning.

Våldsamt och besinningslöst drar de över mig,

hugger mitt medvetande i bitar.

Ångest och förtvivlan fyller min halvt närvarande själ.

Försöker stå emot – anstränger mig till mitt yttersta.

Jag har inte längre kontroll över min kropp.

En del sekunder raderas hänsynslöst ut,

andra etsar sig fast i minnet som ett sänke på en havsbotten.

Varenda muskel i kroppen rycker till –

omedvetna om att JAG är den som skall styra,

lyssnar bara till demonerna.

Mitt hjärta pumpar snabbare,

och mitt huvud fylls av varmt dunkande blod.

Mina pupiller uttrycker en skräck jag känner –

kan de inte försvinna nu?

Har de inte redan tagit allt av mig?

De lämnar mig gråtande utan att se i mina ögon.

De kommer tillbaka, det vet jag.

Inte snart, snälla, låt mig vara ifred.

Av Ulrika Ljungkvist - 28 oktober 2012 08:00

När man har barn får begreppet tålamod en helt ny innebörd.

Dagen börjar med ett fasligt gnällande. TV:n med Heffaklumpen ska sättas på samtidigt som man gör välling.

Själv är man glad om man fått på sig ett par trosor. Kaffe ligger väldigt långt bortom horisonten.

Då man inte lyckas göra allt samtidigt, utbryter gnällandet så till ett bråkande. Erik och Emma bråkar.

Det är en ritplatta som Emma hade då hon var liten. Erik har den. Det får han INTE, för han förstör den.

Jag säger till Emma att hon faktiskt inte har använt den på flera år, och undrar om han kan få låna den en stund,

då det verkar onödigt att införskaffa en till. Emma gnäller. Erik gnäller.

Jaha, så var vällingen klar - MEN VAR ÄR HEFFAKLUMPEN???? Okej, några tryck på fjärrkontrollen. Lugnt i några minuter.

Dags för påklädning. Det tycker inte Erik. Han vill ha BARA sin fleece. Inget annat, inga byxor,ingen tröja, och inte strumpor. På sin höjd ett par skor.

Då jag ännu bara har trosor på mig, föreslår jag så att vi går till dagis endast iförda jackor och kalsonger, respektive trosor. Jag tar på mig regnrocken och säger "hejdå, nu går jag". NÄÄÄÄ, skriker Erik då (fast han småskrattar lite). Jo, säger jag, det går bra att gå ut såhär, gör det inte? Erik går nu med på att det kanske inte är så bra.

Erik vill inte sitta i vagnen. Erik vill köra vagnen på bilvägen. Det vill inte jag. Jag tar vagnen och Erik, varpå

galltjutet bryter ut igen.

Jag påpekar att stora killar vet att man inte kan gå på bilvägen, varpå Erik säger "jag är en stor kille",och går ut på vägen igen.

Väl på dagis får jag absolut INTE gå. Jag ska vara på dagis hela dagen. Erik drar och sliter i mig, och jag känner att jag nog blir tokigt snart, även om han är världens gulligaste och jag inte ens druckit kaffe.

Puh, äntligen på väg. Det värker lite i hjärtat för Erik brukar vara glad när jag lämnar honom. Idag är dock en "tvärtemotdag".

Så var det dags att hämta Erik. Erik blir jätteglad när jag kommer, det blir han alltid. Han springer mot mig och jag får tusen pussar och kramar. Jaha, sen var det dags att trassla igen. Inte si och inte så. Erik är ARG!!! Jo, han SKA köra vagnen. SJÄLV!!!! Väl hemma kastar han sig i soffan med världens smutsigaste fötter. Det är OK, han tänker väl inte på att de är smutsiga. Jag säger - "kom så tvättar vi fötterna". Erik kommer till badrummet, men han ska DUSCHA. Det går inte för han skvätter ner hela badrummet, och jag får inte hålla i slangen. Just nu ligger det tvätt på golvet, varpå det får duga med fottvätt. Erik galltjuter och skriker att han vill DUSCHA, och jag säger lugnt nej.

Tillslut efter en sådär 15 minuter lyckas jag så tvätta hans fötter. Ilskan breder dock ut sig som ytterligare ett åskmoln då jag stänger av vattnet. Projektet tvätta fötterna tog så ca en halvtimme.

Väl i soffan igen börjar Erik gnälla igen. Han ska ha välling. Nej, du ska ha mat säger jag. Tillslut ger jag upp och gör välling. Då ska han inte ha nån välling. Jag ger mig så på att försöka slipa färdigt taket, eftersom jag måste måla det första gången idag, så att jag ser ifall spackelskarvarna syns. Snickaren kommer imorgon. Det skulle jag ju inte gjort förstås. Jag brukar inte göra sånt då Erik är hemma, men nu gjorde jag det. Erik tar genast tillfället i akt och trampar runt allt slipdamm. Sen tar han moppen, som har en undersida med hård kardborre och drar runt på golvet och smäller på väggen. Jag ber honom vänta, så att jag kan hjälpa honom att sätta på trasan. Jag ska BARA slipa klart. Nähä, det ska jag inte. Erik fortsätter, och mitt tålamod tar slut. Jag tar moppen och kastar ut den genom balkongen. SÅ, nu slipper vi den, säger jag. Då var det dags att måla innan det blir för mörkt. Att måla i ett tak är inte så värst enkelt, och bäst blir det om man rollar allt i ett svep.Det är bara en liten snutt, så det tar inte så lång tid. Erik bajsar. Han kräver att jag OMEDELBART ska byta blöja. Jag säger lugnt, du får vänta tills jag är klar. Erik fortsätter att tjata. Jag upprepar att han får vänta en stund, och så fortsätter det så. Tillslut går Erik och tar av sig blöjan själv, och det är bajs i hela badrummet, inklusive på hans händer. OK, bara LUGN, jag har hur mycket tålamod som HELST. Jaha, då sköljer vi av det här nu, säger jag. Jag sköljer av rumpan, men något är FEL!!!! Erik börjar skrika igen. Oklart varför. Lagom vattentemperatur, inget annat??? Vet ej. Torkning. Erik skriker. Jag ska torka honom MER, MED papper. Jaha, Okej. Sen skriker han KALSONGER!!!!!! Ja, jag ska bara tvätta händerna, säger jag.

Matdags. Erik ska INTE äta. Nähä, jag orkar inte tjata, så då slipper han väl.

Han ska titta på Heffaklumpen. Jag känner mig aningen matt, och orkar inte protestera.

Så var det läggdags. Erik ska INTE sova. Absolut INTE. Istället försöker han klättra ut genom fönstret på

övervåningen, som nu går att öppna då jag möblerat om. Han tänker inte gå därifrån. Han står kvar fast jag säger att jag måste stänga nu, eftersom han kan ramla ut. Nej, han står kvar. Jaha, vad gör man nu? Jo, det man gör är att man lägger sig raklång på golvet och bara skriker rätt in i mattan. Erik fattar vinken. Han lägger sig på mattan han med. Han ger mig måttbandet som han har i handen. Jag säger att nu måste vi lägga gosedjuret Mimo, för han är så trött. Om inte du ska sova, så måste väl ändå Mimo får gå och lägga sig?

Erik lägger sig. Erik lägger Mimo. Jag läser "Totte städar". Erik säger "jag vill inte sova". Jag säger "nej, vi behöver inte sova, vi kan bara ligga här, men Mimo vill sova, och HAN vill att du ska ligga bredvid honom då". Erik accepterar argumentet, men börjar genast gnälla om att täcket ligger fel. Jag rättar till det, och säger att nu är Mimo så trött, så nu får vi vara TYSTA. Erik somnar så bums, och ser sådär vansinnigt gullig ut, som bara han kan göra. Tänk att en sådan liten filur kan göra en så tokig, men samtidigt så otroligt glad. Så fin han är där han ligger och sover. Han var nog rätt trött idag. Inte alltid lätt att vara tre år, och supertrött. Inte lätt att vara mamma till en supertrött treåring heller. Mitt i allt tänker jag ändå att jag med all sannolikhet har världen finaste barn, för trots att de är envisa som berget, är de också så otroligt roliga och skrattiga. Ibland hade man dock önskat sig att de hade en "mittemellanknapp". :-)

Av Ulrika Ljungkvist - 27 oktober 2012 09:45


 Allt måste vara normalt. Alltså, får man absolut inte göra något ANNORLUNDA. Det kan vara småsaker, som att säga fel saker vid fel tillfälle, skratta lite för högt, plötsligt få lust att sjunga på tåget, springa och hoppa bara för man har lust, prata med någon på tåget, eller skälla ut någon på tåget (för att de sjunger rasistiska sånger).

Man ska helst också KLÄ sig normalt. Det vill säga så att man passar in i sammanhanget. Att klä sig fel kan innebära en TOTALKATASTROF!!!! FY, man får inte klä upp sig bara för att man känner för det, då är man alldeles galen och sannorlikt högfärdig också. Att säga som man tycker bör man inte heller göra, man ska säga saker som andra vill höra. De vill inte höra vad man tycker. De vill höra de de tycker. Jag tycker inte alltid som de. Man ska inte vara bestämmartypen. Särskilt inte om man är tjej. Då tror man att man är någon. Ingen ska bestämma. Inget blir gjort. Vem bryr sig? Bara flyta med och hoppas på det bästa. NÅGON kanske gör något??

Häromdagen på Emmas klassträff hade jag klätt mig i en chockrosa klänning. I övrigt helt normal i bomull.

Det skulle jag verkligen INTE gjort. FY, Ulrika, man kan inte klä sig i chockrosa när alla kommer i vanliga jobbarkläder. Inget fel på vanliga kläder, men jag kände för min klänning. Då kom det fram en snorkig unge och sa "Varför är du så finklädd då, och varför är du så fin i håret"? Detta med den otrevligaste, argaste rösten man kan tänka sig. Efteråt kommer man på alla bra svar. Jag kunde ha svarat: "För jag ska träffa Drottning Silvia ikväll". Men det svarade jag ju inte. Jag sa bara "för att jag har lust". Så jävla tråkig kommentar. Tänk om man alltid hade lite försprång på sådanahär typen av händelser, så att man kunde leverera bra kommentarer när man gjorde något utanför det normala. Varför måste allt vara så förbannat TRÅKIGT. Tänk om alla bara flippade ut och var sig själva, som man var när man var barn. Gud vad roligt alla skulle ha. Tänk, att få vara barn igen! I och för sig gällde normalmallen då också minns jag nu... Alla skulle vara som de var egentligen. Hur är man då? Vet man det? Inom MIG finns iallafall en galen flicka som gör som hon vill när hon vill och hur hon vill. Jag bryr mig faktiskt inte om vad andra tycker. Jag trivs med att vara lite knäpp ibland. Så ursäkta lilla snorkiga flicka, här är det jag som bestämmer, du och din tråkighet kan gå någon annanstans.

Av Ulrika Ljungkvist - 27 oktober 2012 09:00

Vimmelkantig vid 3-4 i natt, hittade inte mitt leg, taxi, massa människor, fula gula rutade filtar, vita lakan, ganska skön kudde faktiskt, äcklig stor skjorta, smutsiga hala golv, sladdar, sprutor, mask, lösningar - sen vidare. Hård säng, hiss, korridorer sen fullt med blodiga och kräkiga människor, trevlig personal, ingen mat. Mer slangar och mer masker med gaser, mer lösningar. En fick hjärtattack. En blödde ner ett helt golv. En annan kissade ner hela rummet. Nej, jag fick inte åka hem, fast jag frågade trettioelva gånger. Mer sprutor, mer gas i mask. Sen hem på nåder.

Vart har jag då varit i tretton timmar?

Av Ulrika Ljungkvist - 17 oktober 2012 21:00

Avklädning. Påklädning. På med en stor skjorta med snörning bak. Strumpor, plasttossor, samt en slags städrock

av blå papper. Lägges på brits. Väntar. Det kommer tillslut en läkare som ska lägga totalblockad i min arm.

Hon använder en ultraljudsapparat för att se så att hon hamnar rätt. Tror att det är nervknutan som leder ut i armen hon letar efter. In med en stor nål. Armen, (som ligger på magen), rycker till flera gånger. Sedan börjar det domna och sticka något gräsligt. Efter ca en timme händer så något. Min arm (den som fortfarande ligger på magen - trodde jag), ramlar ner längs med sängkanten. De hade glömt att fälla upp stödet, så att den bedövade armen inte skulle falla ner. Jag har nu alltså tre armar. Jag tar min "friska" hand och plockar upp den bedövade armen, och lägger den bredvid mig och håller fast den. Sen kommer de och fäller upp "stödet". Nu känns det som om vänster arm ligger där den låg då den bedövades, men där är det tomt. Vid min långsida ligger något varmt och köttigt,

som uppenbarligen är "armen". Jag har under tiden som gått lyckats lista ut att det "RL" som står i taket förmodligen står för rörledning, och inte röntgenläkare som vid en första anblick blev hjärnas första tolkning.

Den avfärdades dock snabbt då jag insåg att det inte kan ligga en röntgenläkare i taket. VÄNTA. Jag fick vänta i tre timmar på min tur. Sedan var det dags att tvätta min arm. De tar min lealösa arm och håller upp den och tvättar den, vrider den lite hursomhelst, sen lägger de ner den igen. Nu rullas jag så in till operation. De lägger armen som inte är min, fast sitter på min kropp, på ett långt bord bredvid britsen. Sen plockar de fram en massa grejer. Jaha, sedan sätter de ett grönt skynke för. Äntligen känns det som, då jag är trött på att se min arm som inte är min.

Sen ställer jag som vanligt en miljard frågor om allt i operationssalen, instrumenten, tillvägagångssättet, plattan, skruvarna osv. tills deras öron börjar att blöda. De kontrar med att säga att de inte kan svara på mina frågor, då det inte är någon som någonsin tänkt på det jag frågar om. Då säger jag att man inte kan lära sig något om man inte frågar, varpå de blir lite gladare och ger mig företagsnamnet till de som tillverkar plattan som ska sättas in i handleden. Tillslut fick jag även se en "live" efter lite tjat. Jaha, sen var det klart. Bedövningen var det gräsligaste jag någonsin varit med om. Nu ville jag bara att den skulle släppa, vilket den inte gjorde. Jag fick hjälp med att klä på mig, armen levde helt sitt eget liv. Sjuksköterskan höll rätt på armen. Sen somnade jag i fåtöljen med macka i mungipan. Vaknade dock omedelbart då jag hörde en stor suck långt bort i korridoren. Pappa. Så äntligen hem. Efterförloppet blev inte riktigt som väntat, men nu sitter jag här med en skrynklig hand, full med blåmärken, gipsad och klar. Vilket galej bara för en klantig vurpa på snötäckt is med högklackade stövlar!

Av Ulrika Ljungkvist - 17 oktober 2012 20:00

Som en virvelvind virvlar händelser och människor förbi ens liv. Man blåser med eller mot, och den ena lilla virvelvinden kan ändra på nästa. Jag vaknar av att jag fryser. Gatlyktorna är tända, och klockan är sju på morgonen. Hösten är snart här. Nu ska dynorna till utemöblerna in för året. Detta konstiga år.

Av Ulrika Ljungkvist - 17 oktober 2012 19:45

Då jag var liten tillbringade vi hela somrarna på landet. Huset vi bodde i var byggt av min morfars far.

Huset finns på Skånes högland. Det är målat med Falu Rödfärg och har vita knutar. Där var vi hela 10 underbara veckor varje sommar. Kring oss fanns underbara åkrar, ängar och kohagar. En bit framför huset fanns en underbar ekskog. På "Landet" var allt bra. Var det fint väder sjöng vi och plockade blommor. Regnade det samlade vi vatten i kärl och pyttsade i en stor balja som vi sedan badade i då det blev fint väder igen. På vinden fanns det mycket saker. Vi gjorde ett museum.

Då jag var runt 6 år hittade jag min dröm på vinden. Det var gamla glasfotografier i hundratals, som min morfar tagit. Glasfotografier är så att det svarta ser vitt ut, och tvärt om. Jag satt i timmar och tittade på dessa bilder.

De var fantastiska. Alla proportioner var perfekta, och motiven var fantastiska. Jag satt där och drömde, och tänkte att när jag blir stor ska jag framkalla alla dessa bilder så att jag ser hur de ser ut på riktigt. De låg i ljusbruna kartonger, och bredvid dem stod morfars gamla kamera.

Så hände det sig att "Landet" helt plötsligt blev sålt. Bilderna var BORTA. Det var för några år sedan detta hände. Sedan dess har jag sörjt dessa underbara bilder, som jag suttit och tittat på så mycket i min lyckliga barndom. Nu visar det sig dock helt plötsligt att bilderna finns kvar. De hittades under isoleringen på vinden, och bilderna har tagits hand om av Hörbys Hembyggsförening. De har nyligen framkallats, och de ska få en egen utställning.

Så nu ska jag äntligen få se bilderna framkallade, som i min dröm från barndomen.

Av Ulrika Ljungkvist - 14 oktober 2012 09:47

Man ska vara hel inuti och utanpå. Det mesta syns inte tack och lov! Kan man försvinna ett tag på någon slags lagningsverkstad? Hur gör man för att vara glad och positiv, när hela ens kropp är en totalkatastrof?

På något konstigt sätt vänjer man sig vid att ha en helkonstig vardag, där man inte kan planera in något.

En dag kan vara OK, och så är nästa totalkatastrof. Ibland undrar jag hur det skulle kännas att vara frisk, och bara vara fri att göra vad man vill, när man vill, och hur man vill. Tänka att imorgon ska jag åka in till stan, och så verkligen kunna göra det. Bara en sån ska som att slippa läkarbesök, som denna månaden uppgått till ca 5-6 stycken, inklusive provtagningar och dylikt. 

Jag kommer ihåg en sak från när jag var liten. Det var någon som sa till mig "du ska vara glad att du är frisk",

jag kanske var en 7-8 år. Denna mening ekade länge i min hjärna. Jag VAR verkligen glad och tacksam över detta. Jag tänkte på det som sagts ofta. Nu lever man i en annan verklighet. Man kastas mellan hopp och förtvivlan.

Man hoppas och tror att allt ska bli bra, oftast är det faktiskt så att man tror det. När man har trott det för 1000-gången tänker man att man faktiskt kanske aldrig kommer att få leva ett normalt liv. Gå till jobbet, gå på gymmet, träffa kompisar, göra roliga saker med barnen, åka utomlands, prata om normala saker med folk - sånt som alla andra pratar om. Veta att imorgon kommer jag vara hyfsat pigg och kunna gå upp ur sängen. Kunna veta att jag orkar leka med Erik, som är superkul! Att slippa släpa sig igenom dagen i någon slags halvdimma, bara en sån sak!! 

Vad ska jag berätta? Jaha, nu är det så här och så här med det här och det där. Vad ska man berätta när man inte har något att berätta. Man kan ju alltid småprata lite om barnen förstås. Sen kommer alltid frågan: "vad gör du då?". Då blir det svårt. Man måste välja noga vad man ska säga. Man får inte låta negativ. Man kan inte säga förlite, då kommer oftast en följdfråga. Sen blir det för mycket, och man måste försöka trassla sig ur det hela när man märker att personen egentligen bara frågar av ren artighet. Säger man bara precis som det är blir man "den där knäppisen", eller "den där sjuka människan" (som man inte vill vara). Allt ska vägas på guldvåg.

Är man ledsen en dag, är man negativ och identifierar sig med sina sjukdomar. Man får absolut inte vara ledsen. Det är totalförbud på det. Jag har kommit på att det bästa sättet är att inte prata med någon. Då slipper man eventuella totalkatastofer.

Jag undrar någon gång ibland hur det skulle vara att byta kropp en dag med någon annan. Kanske för att se hur det kändes att vara normal, eller för att den andra skulle få någon slags insikt i hur det är att behöva planera hela ens vardag och liv efter att man inte är frisk. Om det någonsin blir någon slags ordning får man väl se. Man får väl hoppas. Är man ledsen göra man sig icke besvär.

Jag undrar bara "vem ska trösta knyttet"? Knyttet är också ledset ibland.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards