texteroannat

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Testa mitt tålamod - om att vara mamma

Av Ulrika Ljungkvist - 28 oktober 2012 08:00

När man har barn får begreppet tålamod en helt ny innebörd.

Dagen börjar med ett fasligt gnällande. TV:n med Heffaklumpen ska sättas på samtidigt som man gör välling.

Själv är man glad om man fått på sig ett par trosor. Kaffe ligger väldigt långt bortom horisonten.

Då man inte lyckas göra allt samtidigt, utbryter gnällandet så till ett bråkande. Erik och Emma bråkar.

Det är en ritplatta som Emma hade då hon var liten. Erik har den. Det får han INTE, för han förstör den.

Jag säger till Emma att hon faktiskt inte har använt den på flera år, och undrar om han kan få låna den en stund,

då det verkar onödigt att införskaffa en till. Emma gnäller. Erik gnäller.

Jaha, så var vällingen klar - MEN VAR ÄR HEFFAKLUMPEN???? Okej, några tryck på fjärrkontrollen. Lugnt i några minuter.

Dags för påklädning. Det tycker inte Erik. Han vill ha BARA sin fleece. Inget annat, inga byxor,ingen tröja, och inte strumpor. På sin höjd ett par skor.

Då jag ännu bara har trosor på mig, föreslår jag så att vi går till dagis endast iförda jackor och kalsonger, respektive trosor. Jag tar på mig regnrocken och säger "hejdå, nu går jag". NÄÄÄÄ, skriker Erik då (fast han småskrattar lite). Jo, säger jag, det går bra att gå ut såhär, gör det inte? Erik går nu med på att det kanske inte är så bra.

Erik vill inte sitta i vagnen. Erik vill köra vagnen på bilvägen. Det vill inte jag. Jag tar vagnen och Erik, varpå

galltjutet bryter ut igen.

Jag påpekar att stora killar vet att man inte kan gå på bilvägen, varpå Erik säger "jag är en stor kille",och går ut på vägen igen.

Väl på dagis får jag absolut INTE gå. Jag ska vara på dagis hela dagen. Erik drar och sliter i mig, och jag känner att jag nog blir tokigt snart, även om han är världens gulligaste och jag inte ens druckit kaffe.

Puh, äntligen på väg. Det värker lite i hjärtat för Erik brukar vara glad när jag lämnar honom. Idag är dock en "tvärtemotdag".

Så var det dags att hämta Erik. Erik blir jätteglad när jag kommer, det blir han alltid. Han springer mot mig och jag får tusen pussar och kramar. Jaha, sen var det dags att trassla igen. Inte si och inte så. Erik är ARG!!! Jo, han SKA köra vagnen. SJÄLV!!!! Väl hemma kastar han sig i soffan med världens smutsigaste fötter. Det är OK, han tänker väl inte på att de är smutsiga. Jag säger - "kom så tvättar vi fötterna". Erik kommer till badrummet, men han ska DUSCHA. Det går inte för han skvätter ner hela badrummet, och jag får inte hålla i slangen. Just nu ligger det tvätt på golvet, varpå det får duga med fottvätt. Erik galltjuter och skriker att han vill DUSCHA, och jag säger lugnt nej.

Tillslut efter en sådär 15 minuter lyckas jag så tvätta hans fötter. Ilskan breder dock ut sig som ytterligare ett åskmoln då jag stänger av vattnet. Projektet tvätta fötterna tog så ca en halvtimme.

Väl i soffan igen börjar Erik gnälla igen. Han ska ha välling. Nej, du ska ha mat säger jag. Tillslut ger jag upp och gör välling. Då ska han inte ha nån välling. Jag ger mig så på att försöka slipa färdigt taket, eftersom jag måste måla det första gången idag, så att jag ser ifall spackelskarvarna syns. Snickaren kommer imorgon. Det skulle jag ju inte gjort förstås. Jag brukar inte göra sånt då Erik är hemma, men nu gjorde jag det. Erik tar genast tillfället i akt och trampar runt allt slipdamm. Sen tar han moppen, som har en undersida med hård kardborre och drar runt på golvet och smäller på väggen. Jag ber honom vänta, så att jag kan hjälpa honom att sätta på trasan. Jag ska BARA slipa klart. Nähä, det ska jag inte. Erik fortsätter, och mitt tålamod tar slut. Jag tar moppen och kastar ut den genom balkongen. SÅ, nu slipper vi den, säger jag. Då var det dags att måla innan det blir för mörkt. Att måla i ett tak är inte så värst enkelt, och bäst blir det om man rollar allt i ett svep.Det är bara en liten snutt, så det tar inte så lång tid. Erik bajsar. Han kräver att jag OMEDELBART ska byta blöja. Jag säger lugnt, du får vänta tills jag är klar. Erik fortsätter att tjata. Jag upprepar att han får vänta en stund, och så fortsätter det så. Tillslut går Erik och tar av sig blöjan själv, och det är bajs i hela badrummet, inklusive på hans händer. OK, bara LUGN, jag har hur mycket tålamod som HELST. Jaha, då sköljer vi av det här nu, säger jag. Jag sköljer av rumpan, men något är FEL!!!! Erik börjar skrika igen. Oklart varför. Lagom vattentemperatur, inget annat??? Vet ej. Torkning. Erik skriker. Jag ska torka honom MER, MED papper. Jaha, Okej. Sen skriker han KALSONGER!!!!!! Ja, jag ska bara tvätta händerna, säger jag.

Matdags. Erik ska INTE äta. Nähä, jag orkar inte tjata, så då slipper han väl.

Han ska titta på Heffaklumpen. Jag känner mig aningen matt, och orkar inte protestera.

Så var det läggdags. Erik ska INTE sova. Absolut INTE. Istället försöker han klättra ut genom fönstret på

övervåningen, som nu går att öppna då jag möblerat om. Han tänker inte gå därifrån. Han står kvar fast jag säger att jag måste stänga nu, eftersom han kan ramla ut. Nej, han står kvar. Jaha, vad gör man nu? Jo, det man gör är att man lägger sig raklång på golvet och bara skriker rätt in i mattan. Erik fattar vinken. Han lägger sig på mattan han med. Han ger mig måttbandet som han har i handen. Jag säger att nu måste vi lägga gosedjuret Mimo, för han är så trött. Om inte du ska sova, så måste väl ändå Mimo får gå och lägga sig?

Erik lägger sig. Erik lägger Mimo. Jag läser "Totte städar". Erik säger "jag vill inte sova". Jag säger "nej, vi behöver inte sova, vi kan bara ligga här, men Mimo vill sova, och HAN vill att du ska ligga bredvid honom då". Erik accepterar argumentet, men börjar genast gnälla om att täcket ligger fel. Jag rättar till det, och säger att nu är Mimo så trött, så nu får vi vara TYSTA. Erik somnar så bums, och ser sådär vansinnigt gullig ut, som bara han kan göra. Tänk att en sådan liten filur kan göra en så tokig, men samtidigt så otroligt glad. Så fin han är där han ligger och sover. Han var nog rätt trött idag. Inte alltid lätt att vara tre år, och supertrött. Inte lätt att vara mamma till en supertrött treåring heller. Mitt i allt tänker jag ändå att jag med all sannolikhet har världen finaste barn, för trots att de är envisa som berget, är de också så otroligt roliga och skrattiga. Ibland hade man dock önskat sig att de hade en "mittemellanknapp". :-)

 
 
Tant A

Tant A

14 oktober 2012 09:43

Åh vad härligt det är att se att det inte bara är jag som lever i kaos!! En treåring här med, och en 1,5 åring dessutom till det. Och två storebröder. Och ALLA är dom söta när dom sover... ;-)

http://mobil.everydaygodess.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Ljungkvist - 15 januari 2013 21:33

Vackert virvlande kommer den skotska snön med all sin glans. Som små noter faller den ned från den blåa himlen. Den målar vår värld med sin gnistrande skönhet. Kall, men ack så lugn, sänker den sig ned, och niger vackert. Nu är det vinter...

Av Ulrika Ljungkvist - 14 januari 2013 10:36

Vila i frid på en annan plats, i en annan del av livet. Så är livet, och livet efter livet. ...

Av Ulrika Ljungkvist - 6 november 2012 23:30

Jag ramlade handlöst ned. Den brant som funnits bredvid, släppte plötsligt sten. Förtvivlat greppade jag varje gren, men gled allt djupare ned. När livet ställs på spel, och man kämpar mer och mer, önskar man att det fanns en ängel som t...

Av Ulrika Ljungkvist - 6 november 2012 23:00

Vart vill du ta mig, lyckliga fjäril? Kan du finnas i mina drömmar, och flyga med mig upp till stjärnorna? Sjunga som fåglarna och le emot mig. Röra min kropp, och säga att du älskar mig. ...

Av Ulrika Ljungkvist - 6 november 2012 22:30

Jag var ensam igen. Likgiltigheten fyllde mitt hjärta, sprängde årdrorna och hånlog mot min själ. Tystnaden låg där, avvaktande. Lyckligheten tömde mina inre rum, flyttade till annan plats. Jag såg dess avresa med sorg i min blick. Förs...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards